انتقاد یك مرجع تقلید از رواج دهه‌های پیاپی عزاداری

+0 به یه ن

انتقاد یك مرجع تقلید از رواج دهه‌های پیاپی عزاداری



قول ما درباره اینكه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت هتك حرمت هست یا نه، حجت نیست و جامعه مشخص می‌كند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود...برخی از منبری‌ها و مداح‌های بی تقوا حرفهای بی سند و مجلسهای بی سند را ترویج می‌كنند.
عصرایران - آیت الله شبیری زنجانی مرجع تقلید شیعه در قم نسبت به ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری هشدار داد و گفت: افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد. جامعه عرفا نمی‌تواند نسبت به این همه عزاداری پیاپی مراقبت داشته باشد و سرانجام به انكار مجموع عزاداری روی می‌آورد.
 
 پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری زنجانی نوشت: این مرجع شیعیان در جمع تعدادی از روحانیون و طلبه‌های حوزه علمیه قم كه در دفتر ایشان حضور داشتند، ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری را زمینه ساز رویگردانی جامعه از عزای اهل بیت علیهم السلام دانست و گفت: همین طور پشت سر هم دهه درست كردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انكار مجموعه عزاداری‌ها به وجود می‌آید. افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد.
 
آیت الله شبیری با غیر شرعی خواندن هتك حرمت عزاداری ها، خاطر نشان كرد: حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری‌ها نیست. اگر برپایی مجلسهای شادی در زمانی باشد كه در عرف آن را هتك حرمت عزای اهل بیت – علیهم السلام- می‌دانند خلاف شرع است. البته این كه چه كاری هتك حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند.
 
این مرجع تقلید افزود: قول ما درباره اینكه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت هتك حرمت هست یا نه، حجت نیست و جامعه مشخص می‌كند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود. اما متاسفانه عده‌ای امروزه با افراط در عزاداری‌ها زمینه هتك حرمت را فراهم می‌كنند و این افراد در این زمینه مسوولند. آیا واقعا كسی كه مدعی محب اهل بیت – علیهم السلام- بودن است موظف به این كارهاست؟!
 
آیت الله شبیری زنجانی ادامه داد: امروزه برخی از منبری‌ها و مداح‌های بی تقوا حرفهای بی سند و مجلسهای بی سندی را ترویج می‌كنند و پس از ترویج آن در جامعه، عرف هرگونه مجلس شادی را در این ایام هتك حرمت می‌نامند. افراد هم شرعا موظفند هتك حرمت نكنند اما حتما ما باید موضوع را درست كنیم و بعد آن را تبلیغ كنیم تا باعث هتك شود؟



  • [ ]