زادگاه تشیع کجاست؟ چرا عده ای تصور می کنند تبریز زادگاه تشیع می باشد؟

+0 به یه ن


اخیراً یک مجموعه، تقویمی برای سال 96 چاپ و تکثیر نموده است با عنوان «تبریز زادگاه تشیع». در مورد انتخاب این عنوان به گمان من عمدی وجود نداشته و حتماً طراحان آن به دلیل اطلاعات کمی که داشتند این عنوان را بر آن درج نموده اند. چون تبریز به هیچ وجه زادگاه تشیع نیست. چون اگر در لغتنامه به معنی زادگاه بنگریم خواهیم دید که زادگاه جایی است که موضوع در آن ولادت یابد و قبل از آن وجود نداشته باشد. یعنی اگر بخواهیم زادگاهی برای تشیع معرفی کنیم مسلماً سرزمین حجاز خواهد بود نه جایی دیگر.

آیت الله العظمی سبحانی به استفتائی در این زمینه چنین پاسخ داده اند:

متن سؤال: درباره پیدایش شیعه فرضیه‌ها و نظریات مختلفی مطرح شده است، بفرمایید تشیع از چه زمانی پدید آمده است؟

پاسخ: معمولاً این نوع پرسش‌ها درباره نحله‌های کلامی و فرقه‌های مذهبی مطرح می‌شود که پس از رحلت پیامبر اسلام پدید آمده‌اند؛ مثلاً می‌گویند: مذهب اشعری چگونه و از چه زمانی پدید آمده؟ در پاسخ گفته می‌شود:

مذهب اشعری مکتبی کلامی است که ابوالحسن اشعری (260ـ324هـ) در آغاز قرن چهارم آن را پی‌ریزی کرد. در مقابل آن، مذهب معتزله قرار دارد که آن هم یک مذهب کلامی است و واصل بن عطا(80ـ 130هـ) شاگرد حسن بصری (م110هـ) آن را بنیان نهاد. در این موارد، می‌توان برای پیدایش مذهب، تاریخ مشخصی تعیین کرد.

 این گفته در خصوص مذاهب فقهی نیز صادق است. مذهب حنفی به وسیله ابوحنیفه(80ـ 150هـ) و مذهب شافعی به وسیله محمد بن ادریس شافعی(150ـ 204هـ) پدید آمد و همچنین دیگر مذاهب فقهی نیز تاریخ پیدایش مشخصی دارند. امّا تشیع یک مذهب کلامی و فقهی نیست که پس از پیدایش اسلام و درگذشت رسول خدا صل الله علیه وآله پدید آمده باشد.

تشیع، با اسلام تاریخ یکسان دارد.



  • [ ]