متلک آتیلان طلبه لره کناردان باخیش

+0 به یه ن

قاباقکی مطلب (طلبه ها و متلکها !) باره ده آدینی نین بیلینمگینی ایسته مه ین بیر عزیز نظر یازمیشدی. اونا جواب وئرمگی اؤزومه بورج بیلدیم.
او عزیز بئله یازمیشدی:
سلام.بو یازینی اوخودوم چوخ خوشوما گلدی. دئدیم بیر یازی گؤندریم سیزه آخی سیز محله نین بیر گولوسوز آمما آیری گئییمده 
بیلیرسیز .... بیلیرم کی بیلیسیز....
من سیزی چوخ گؤره رم ،هر زمان بئواخ دا اولسا آوتوبوس کناریزدان رد اولسا هیچ زامان ال قالخیزیب یا قاچیب مینمزسیز ،اوتوروب آیریسینی گؤزله ییب متانتلی مینیب گئدرسیز لاپ گوزل ایشدی کی گورورسوز.
بیلیسیز ،سیزی متلک آتان زامان دا چوخ گورموشم یعنی ائله شخصیتیز وارکی نه جور دئییم جهنم ایچینده بیتن بیر گول کیمین سیزززززز 

او عزیزه خطاباً بئله دئییرم:
سلام . . .
یازدیغیز نظره گؤره ساغ اولون. سیزدن تشکر ائلیرم و سیزه الله تعالادان باشی اوجالیق و سعادت آرزیلیرام
ان شاءالله سیزین کیمی جوانلارین سایه سینده محله میز و وطنیمیز آبادلیغا طرف یول آچار 

طلبه ها و متلکها !

+0 به یه ن

مارمولک، سندباد، صفرکیلومتر، قارچ، حاج آقا تقبل الله، حاج آقا التماس دعا، حاج آقا سرت زخمی شده پانسمان کردی، بخورمت حاج آقا، اینها نمونه هایی البته مودبانه از برخی از متلک هایی است که از سوی برخی از مردم به طلبه ها گفته میشود. براستی مردم چه متلک هایی به طلبه ها میگویند؟ واکنش طلبه ها به این متلک ها چگونه است؟

 

متلک گفتن میتواند انگیزه های متفاوتی داشته باشد، چند پسر بچه دبیرستانی را تصور کنید که شیطنت از سر و رویشان می بارد و تازه از مدرسه بیرون آمده اند وممکن است به هر بهانه ای خنده ای سر دهند، خب طبیعی است که با پیش زمینه ای که دارند با دیدن حاج آقا بدشان نمی آید خنده ای کنند، حاج آقا هم که نمیتواند آنها را دنبال کند، از این رو برخی از متلک ها جنبه شوخی دارد و نشانی از صمیمت و دوستی است، برخی از نوجوانان چه دختر و چه پسر ممکن است در مواجهه با حاج آقا سلام دهند البته با لحن عربی سلام علیکم، حاج اقا تقبل الله، حاج آقا التماس دعا و... که باز اینها نیز بار منفی به آن صورت ندارد و ممکن است نوجوانان بخواهند در کنار دوستانشان شجاعتی از خود نشان دهند یا ارتباطی با حاج اقا برقرار کنند. یا مثلا دیده میشود که یکی از همین نوجوانها با صدای بلند سلام میدهد و وقتی حاج آقا بسمت صدا نگاه میکند آنها بسمت دیگری نگاه میکنند و حاج آقای بیچاره تازه متوجه میشود سرکاری بوده است.

 

برخی از دختران وقتی حاج آقای جوانی را میبینند خصوصا اگر حاج آقا خوش تیپ و خوش قیافه باشد میگویند حاج آقا بخورمت، شماره میدی و البته ممکن است حرفهای دیگری هم بگویند و بخندند و بروند.

 

برخی از متلک ها نیز برای زمانهای خاصی است و عمدتا تحت تاثیر فیلمهایی است که نمایش داده میشود، مثلا زمانی که فیلم سینمایی مارمولک نمایش داده شد این اصطلاح خیلی استفاده میشد، یا مثلا زمانی که کارتون سندباد نمایش داده میشود اثر آن را میتوان در متلک ها مشاهده کرد، یا مثلا بعد از نمایش فیلم اخراجی ها معمولا تا حاج اقا را میدیدند میگفتند: ایول ایوله حاج آقا یله.

 

برخی هم زمانی که طلبه جوانی را میبینند که تازه ملبس شده است میگویند صفر کیلومتره، تازه پلاک شده، یا مثلا میگویند حاج اقا سرت زخمی شده، دستمال بستی و... یا وقتی حاج آقا را میبینند صدای ضبط خود را بلند میکنند.

 

برخی از متلک ها سیاسی است ، تصور کنید عده زیادی از مردم خسته و کوفته در ایستگاه مترو منتظرند و با رسیدن قطار مشاهده میکنند که تراکم شدیدی وجود دارد وبا مصیبتی وارد میشوند وفشاری در حد فشار قبر تحمل میکنند خب اگر در این زمان طلبه ملبسی به چشمشان بخورد خب معلوم است که با تصور اینکه این شلوغی تقصیر همین هاست حسابی ممکن است از خجالت او در آیند وقس علی هذا. برخی از متلک ها نیز کمی تند و تیز و در حد و حدود فحش است که ممکن است برخی از طلبه ها از این متلک ها نصیبی برده باشند.

 

واکنش طلبه ها:

واکنش های طلبه ها نیز با توجه به روحیات آنها متفاوت است، ممکن است طلبه خوش ذوقی متلک گفتن نوجوانان پر انرژی را زمینه ای قرار دهد تا ارتباطی با آنها برقرار کند، ممکن است در پاسخ انها متلک یا حرف خوشمزه ای بگوید و با لبخند ملیحی از کنار این ماجرا رد شود، یا حتی ممکن است با نوجوانان احوالپرسی کند و زمینه دوستی فراهم شود.حتی ممکن است این طلبه خوش ذوق، زمانی که زمینه متلک را میبیند قبل از اینکه مخاطب اقدامی در این زمینه انجام دهد سلامی دهد و رد شود و مخاطب نیزاز گفتن متلک منصرف شود.

 

برخی از طلبه ها نیزدر مواجهه با متلک ممکن است سرشان را پایین انداخته و رد شوند، شاید برخی از طلبه ها چنین تصور کنند که این مسائل طبیعی است و نباید ناراحت شد، برخی از طلبه ها هم ممکن است کمی اخم کنند و خیره شوند و گوینده متلک از محل دور شود. شاید بدترین متلک ها که البته کمی هم همراه با بی انصافی است زمانی باشد که طلبه با خانواده است و ممکن است پیش خانواده جالب نباشد.

 

ماجرا زمانی جالب میشود که برخی از طلبه ها مسئله  را جدی بگیرند و بخواهند با او برخورد فیزیکی کنند که یک بحران کوچک در آن محله ایجاد میشود بحرانی بی حاصل.

 

سه نکته:

-متلک ها متفرقه میتواند نشانی از صمیمیت و نقد درون گفتمانی برای طلبه ها باشد که بنظر میرسد باید با ان مماشات کرد و پیام انها را شنید چرا که معمولا این متلک ها ناشی از انتقادها یا درخواستهایی از روحانیت و طلبه ها است که توجه به مفهوم انها میتواند کمکی برای طلبه ها باشد.

 

- در سالهای اخیر دو مساله اتفاق افتاده است یکی اینکه متلک های متفرقه بسیار کم شده است و دوم اینکه متلک ها رنگ و بوی سیاسی بخود گرفته اند که هر دو میتواند جای تامل بسیار جدی داشته باشد.

- بین پسرا شایع شده وقتی یه آخوندی می بینند محکم یه پس گردنی می زنن به پشت گردن رفیقشون و می گن باطل
وقتی ازشون می پرسی چرا؟ میگن تو ماهواره یاد دادن بهمون
گفتن آخوندا با حرفاشون شما رو سحر می کنن اگه می خواید سحرشون باطل بشه تا دیدیشون باطل بزنید.

آغاز کمپین زبان مادریم در خانه نماند

+0 به یه ن


آغاز کمپین زبان مادریم در خانه نماند

✅ آغاز کمپین #زبان_مادریم_در_خانه_نماند

 🔹از دقایقی پیش کمپین #زبان_مادریم_در_خانه_نماند به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید شروع بکار کرد

🔹 عوامل این کمپین اقدام به نگارش نامه‌ای به رئیس جمهور دکتر حسن روحانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت مطالبه تحصیل به زبان مادری در مدارس و دانشگاه‌ها نموده‌اند.

🔹 لازم بذکر است هر اکانت تلگرامی تنها قادر به ثبت یک امضا می باشد

▫️برای پیوستن به کمپین وارد بات زیر شده و مراحل را به ترتیب طی نمائید:

@MotherTongueBot

▫️جهت اطلاع از نتایج کمپین در کانال زیر عضو شوید:

@yolpressCampaign


آغاز کمپین زبان مادریم در خانه نماند

✅ آغاز کمپین #زبان_مادریم_در_خانه_نماند

 🔹از دقایقی پیش کمپین #زبان_مادریم_در_خانه_نماند به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید شروع بکار کرد

🔹 عوامل این کمپین اقدام به نگارش نامه‌ای به رئیس جمهور دکتر حسن روحانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت مطالبه تحصیل به زبان مادری در مدارس و دانشگاه‌ها نموده‌اند.

🔹 لازم بذکر است هر اکانت تلگرامی تنها قادر به ثبت یک امضا می باشد

▫️برای پیوستن به کمپین وارد بات زیر شده و مراحل را به ترتیب طی نمائید:

@MotherTongueBot

▫️جهت اطلاع از نتایج کمپین در کانال زیر عضو شوید:

@yolpressCampaign

متن نامه کمپین خطاب به رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی

  بسمه تعالی

  ما می‌خواهیم زبان مادری‌مان در خانه نماند!

  رئیس جمهور و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

  با اهدا سلام و تحییّت فراوان و کمال ادب و احترام

  همانگونه که مستحضرید به یک مهر ایام بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم و این مهم در حالی است که در کشورمان ایران بجز هموطنان فارس زبان، دیگر شهروندان کشور از حق تحصیل به زبان مادری محرومند که این موضوع علاوه بر ایجاد تبعیض زبانی و فرهنگی در کشور، سرآغاز بسیاری از چالش‌های تحصیلی دانش‌آموزان می‌باشد.

  علیرغم اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به حقوق شهروندان ایرانی در زمینه‌های مختلف اشاره شده و مهمتر از آن در قرآن کریم بعنوان کتاب آسمانی مسلمانان از تنوع زبان‌ها و اقوام بعنوان دو نشانه الهی در هستی یاد می‌شود و تاکید بر برابری و عدالت در تمامی آیات دین مبین اسلام قابل لمس است و همچنین جامعه شناسان، روانشناسان و دانشمندان علم سیاست، «زبان» را در صدر جدول ارزش‌های فرهنگی قرار می‌دهند، افرادی هستند که اکنون در جایگاه صاحب‌نظر و صاحب قدرت ایستاده و تاکید بر تک‌زبانی و سیاست سانترالیسم فرهنگی دارند.

  آقای رئیس‌جمهور و نمایندگان محترم مجلس؛

  همه شهروندان در اقصی نقاط ایران فارغ از نژاد، قومیت و زبان همان مردمانی هستند که در طول سال‌ها مدافع یکپارچگی و امنیت کشور بوده و هستند اما در همین سرزمین متاسفانه از حقوق بدیهی فرهنگی خود محروم شده‌اند و تعهد، متانت و اعتقاد به همزیستی مسالمت‌آمیز این ائتنیک‌ها، مانع از برخوردهای قهری با انواع تبعیض‌ها شده است اما وقتی شرایط ژئواستراتژیکی منطقه خاورمیانه و تحولات کشورهای همسایه را بررسی کرده و در کنار محرومیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این مناطق قرار می‌دهیم تصویری تاریک و خطرناک از این مناطق ترسیم می‌شود که تنها با اتکا به فرهنگ و زبان می‌توان در برابر توطئه بدخواهان ایستادگی کرد.

  آقای رئیس‌جمهور و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی؛

  ایران به‌عنوان کشوری که تمامی بیانیه‌ها و مقاوله‌های مرتبط با حقوق بشر جهان را پذیرفته و عضو کنوانسیون‌های مختلفی نظیر منشور ملل متحد، کنوانسیون بین‌المللی رفع تبعیض نژادی، به همراه اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌باشد و اصل و اساس نظام جمهوری اسلامی را فرامین خداوند متعال در قالب دین مبین اسلام تشکیل می‌دهد، بسیار آزاردهنده است که فرزندان ائتنیک‌های نقاط مختلف کشور به زبانی به تحصیل بپردازند که بعنوان زبان مادری آنها محسوب نمی‌شود و علاوه بر محرومیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی زیادی که از آن رنج می‌برند، عدم تحصیل به زبان مادری که حق بدیهی و اولیه هر انسانی می‌باشد محرومیتی مضاعف برایمان می‌باشد، لذا ما امضا کنندگان این نامه، از شما به عنوان منتخبان ملت که بایستی بازوان عملگر تمام مردم ایران فارغ از قومیت،زبان و نژاد باشید؛ مطالبات خود را در خصوص حقوق زبانی و بازگشایی مدارس بشرح ذیل اعلام می داریم:

  1- رسمیت یافتن آموزش چند زبانگی در ایران و ارائه خدمات آموزش و پرورش به زبان ائتنیک‌ها در مناطق مختلف کشور

  2- ایجاد شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی سراسری به زبان‌‌های مختلف از جمله ترکی، بلوچی، لری و...

  3- حمایت از اهل قلم و اندیشه و نویسندگانی که در راستای تولید محتوای آموزشی به زبان‌های غیرفارسی فعالیت دارند.

  4- تشکیل شورای عالی اقوام متشکل از صاحب نظران و نویسندگان و فعالان فرهنگی اقوام با هدف هم اندیشی و پیگیری مطالبات فرهنگی ائتنیک‌ها به دور از نگاه امنیتی و با اعتقاد به خرد جمعی در راستای بسط و گسترش همگرایی در کشور.

  در خاتمه عرایض ایجاب می‌کند ضمن تشکر از تاکیدات شما بر حق آموزش به زبان مادری در مدارس تشکر و قدردانی کنیم و امیداور باشیم، اقدامات و کوشش‌های شما نتیجه عملی در رسیدن به حق تحصیل به زبان مادری را برای فرزندانمان را فراهم آورد.

  شهریور 1396

📖 کمپین زبان مادریم در خانه نماند!

@MotherTongueBot

 

برونو لاتور: تازا جامعه‌ شناسلیغا احتیاجیمیز وار

+0 به یه ن

فرانسه‌لی فیلسوف و جامعه‌ شناس دئدی: جامعه شناسلیغا تازا مئتود داخل ائله‌مه‌لی‌ییک. بو تازا مئتودا گؤره نفرلری بیر بیرندن آیری نظرده آلماق یئرینه اونلار آراسیندا اؤتوشمه نظرده آلاق.

مهرین وئردیگی خبره گؤره، بدیل جامعه‌ شناسلیق امکانلاری اجلاسی بو ایلین فروردین آیی‌نین 28-ده تهران دانشگاهی‌نین اجتماعی علم‌لر دانشکده‌سینده برونو لاتورون حضورو ایله قورولدو.

لابراتوار یاشاییش کتابی ایله مشهور اولان برونو لاتور، اوّلده دورکیم ایله تانینان اجتماعی و دورکیم و گابریل تارد ایله تانینان ایکی جور جامعه‌شناسلیغی بیر بیریندن آییراندان سونرا دئدی: بیرینجی جریانین اؤزو خیردا و کلان نوعلارینا بؤلونور.

او آرتیردی: تارد غیر معمول بیر سؤال مطرح ائلیر: جامعه نه‌دیر؟ و ادامه‌ده بوتون انسانلار طرفیندن مختلف شکل‌لرده اعمال اولان ایکی طرفلی مالکیته اشاره ائلیر. اجتماعی نظریه‌ده بیر آنلاشیلمازلیق وار: اروپادا بیر نحله اجتماعی پدیده‌لری فرددن مطالعه‌ ائله‌مگه باشلاییر و او بیری، جامعه‌دن باشلاییر. بیر حالدا کی مهم اولان بیلگیلری ییغماق اوچون ابزارین نه اولدوغودور. مثال اوچون سرمایه بازاری کیمی کلان پدیده‌لرین مطالعه‌سی Actor-Network Theory شبکه‌سی‌نین اکتیو اولدوغونا دقّت یئتیرمکله، دئیتالاری ییغماق ابزارلاریندا مهم ساییلیر.

او آرتیردی: سرمایه‌دارلیق کیمی کلان پدیده‌لری توضیح وئرمک اوچون بیر بانکدا اولان دئیتا ییغما ابزارلارینا متمرکز اولا بیلریک.

لاتور ادامه‌ده اجتماعی نظریه‌ده، مقیاسین مهم نقشینه اشاره ائتمکله دئدی: مقیاس، جامعه‌ شناسلارین نظریه‌سینده او قدر مهم رول اویناییر کی اونلار مطالعه‌ ائله‌دیکلری اساسیندا مثلاً خیردا و یا کلان مقیاسدا، یوللارینی بیر بیریندن آییریردیلار. آما سؤز بوردادیر کی بو مقیاسی بونلار اؤزلری دوزلدیبلر. بونا گؤره اکتیو شبکه‌ده (ANT) مقیاسی تماماً قیراغا قویوروق.

او آرتیردی: اجتماعی مسأله‌لرین مختلف سطحلرینده دوربین کیمی زوم ائله‌مکله بؤیوک سطح و کیچیک سطحه یئر به یئر اولماق امکانسیزدیر. بیزیم بو ساحه‌ده فرقلی ابزارلارا احتیاجیمیز وار. مقیاس بحثینده مقیاسلارین فرقلری یئرینه ایکی طرفلی رابطه‌یه دقت یئتیرمک لازمدیر. مثلاً سیاسی مسأله‌لرده بیر شخصین جهانی باخیشی اولدغونو مطرح ائدنده بو شخصین بؤلگه‌سل باخیشی‌دا اولمالیدیر. حقیقتده جهانی اولماق مقیاس مالکیتی دئییل بلکه اتصالات و ارتباطات مالکیّتیدیر.

پاستور اوچون آلتی ضلعلی رقابت

+0 به یه ن

نگهبان شوراسی کاندیدالارین صلاحیتلرینه یئتیشمه‌سین باشا وئردی و 6 نفری صلاحیتلی کاندیدا کیمی اعلام ائله‌دی:

اسحاق جهانگیری، حسن روحانی، سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، سیدمصطفی میرسلیم و سیدمصطفی هاشمی‌طبا

بو نفرلرین اردیبهشتین 28-ی سحر ساعت 8 قدر تبلیغ ائتمک فرصتلری وار.

بو سئچگیلر نئچه قطبلی گؤروشسه‌ ده اصلی رقابت ایکی دسته آراسیندادیر: اصلاح طلبلر و اصول گرالارین بیر دسته‌سی طرفیندن ایندیکی رئیس جمهور حسن روحانی و اصولگرالار او بیری دسته طرفیندن رئیسی و یا دا قالیباف.

بو آلتی نفردن علاوه 1636 نفرین‌ده صلاحیتی رئیس جمهورلوق کاندیدالیغینا تأیید اولمادی.